...

Chtěla bych upozornit, že články zde zveřejněné, které nejsou psány tím rádoby "ručním" písmem, jsou z mého bývalého blogu a jsou relativně "staré".

sobota 26. listopadu 2011

Příběhy Vikingů

Nejprve jsem se těšila, že by to mohlo být docela zajímavé počtení, zase trochu jiné, než co jsem doposud četla.

Avšak byla jsem sklamaná. Kniha je velice krátká a už během prvního příběhu mne přestala bavit. Není dobře napsaná. Autorka asi není špatná spisovatelka, celá kniha se drží toho, co se o Vigindzích říká a co o nich víme, ukazuje drsnost tamějších krajin a i život, jaký tehdy vedli, ale není napsaná čtivě, poutavě. Člověk si ji jednou přečte a už se k ní vrátit nechce. Nic vás na ní neupoutá. Příběhy nemají žádnou hloubku a ani zajímavý příběh. Existují knihy, které jsou skutečně špatné. To tahle není, ale není ani dobrá, spíš je průměrná.

Nejvíce mne zaujal příběh první. Byl takový zvláštní, trochu nepochopitelný. s koncem, co není ani otevřený, ani uzavřený. Jakoby vlastně žádný konec nebyl, jako by snad ani nešlo o příběh. Není na něm nic nepochopitelného, ale vlastně ani pochopitelného. Snad že by ani neměl žádný význam, ale přesto se mi líbí, má své kouzlo, mluví o přátelství a moudrosti a lidech, důvěře a víře. Samotný nápad u něj vůbec není špatný, stačilo by ho jen jinak spracovat.

Druhý příběh mi přišel úplně o ničem, jen o smrti a zabíjení. Jakoby snad pro ty lidi tam byly vraždy takový koníček, jako pro nás malování. Já vím, že to takhle zní hrozně, ale nikdo si nedělal hlavu s tím, co se stane, když nekoho zabije. Služebná jen tak zapomene oznámit svému pánu, že je jeho syn mrtví a jeho otec pak pro něj neuroní ani slzu. Až když o něm ostatní špatně mluví, pošle dva chlapce, aby zabili vraha jeho syna. Jakoby každý z nich myslel jen sám na sebe a na svojí čest. Byla to jiná doba a jiná kultura, to ano, ale přesto. Copak rodiče své děti neměli rádi stejně v pravěku v Egyptě, jako teď? Jsou vyjímky, ale tady by tomu tak být nemělo. Příběh končí tak, že si otec zabitého chlapce domůl vezme jeho vraha. Co je tohle za logiku? Tohle není tak úplně vina spisovatelky, možná takoví byli, ale já bych v takovém případě tenhle příběh nepsala. Jeho děj je skutečně jen o soubojích a vraždění, což se sice někomu může líbit, ale v tomto podání to skutečně nemá vůbec žádný význam.

Nejsem si ani jistá, pro koho je tahle kniha skutečně určená. neb spíš, jestli vůbec je pro někoho určená. Přečtěte toto malému dítěti před spaním a bude mít noční můry. Dejte to dospělému člověku a pravděpodobně ho to bavit nebude. Někteří nebudou příběhům rozumnět. Vlastně ani já jim nerozumím. Možná, že by bylo dobré vrátit se zpátky v čase a zpetát se Vikingů samotných...

Kniha je doplněná krásnými obrázky od xxx. To je jedna z mála věcí, která se mi na této knize líbila. Nemohu říct, že ji doporučuji, ani že jí opovrhuji. Byla jsem sklamaná, ale to spíš proto, že jsem očekávala víc, než že by byla tak špatná. Někomu se možná líbit bude, mně se nelíbila a pravděpodobně už ji nikdy znovu číst nebudu.

Žádné komentáře:

Okomentovat